Пост-пънк (Post-punk)
Стилови корени: Punk Rock, Glam Rock, Krautrock, Dub, Funk, Reggae, Avant-garde art movements, Experimental music, World music
Културни корени: края на 70-те, Великобритания, САЩ
Типични инструменти: бас китара, китара, барабани, синтезатор, клавир, дръм машина, модифицирани електронни инструменти
Мейнстрийм популярност: в началото на 80-те
Производни музикални форми: Alternative rock, Gothic rock, Deathrock, Indie rock
Поджанрове: Coldwave, Gothic rock, No wave, Experimental music
Смесени жанрове: Funk punk, Reggae punk
Регионални сцени: Ultra в Холандия, Neue Deutsche Welle в Германия, Dark в Бразилия
Пост-пънкът е течение в музиката, започнало в края на 70-те години като развой на първоначалната пънк “експлозия”.
История
По време на първата вълна на пънка, обхващата в общи линии периода 1974-1978, групи като Sex Pistols, The Clash, Ramones и The Damned се противопоставят на тогавашните стилове и конвенции в рок музиката като свеждат музикалната структура до няколко основни акорда и прогресии и наблягат на скоростта и оригиналността. С течение на времето пънк звученето също се превръща в един вид клише, при което някои групи започват да експериментират с нови и по-предизвикателни музикални структури, лирически теми и съзнателно арт-базиран имидж, като същевременно запазват бунтарското отношение на пънка.
Общо взето по-интровертният, по-комплексен, по-арт и по-експериментален в сравнение с класическия пънк рок или по-поп ориентираната ню уейв музика пост-пънк поставя основите на алтърнатив рока, като разширява представите за възможностите на пънка и ъндъграунд музиката, привнасяйки в пънк рок жанра елементи на krautrock, ямайски dub, американски funk и експерименти в звукозаписното студио. Той се вписва като неотменна част от т. нар. college rock сцена от 80-те (сцената на алтърнатив рока в Америка преди да го нарекат така, когато музиката от този род е звучала предимно по студентските радио станции) и оставя след себе си множество под-жанрове. Най-значимият принос на пост-пънка се явява голямото разнообразие от звучене и стилове, на които поставя началото, като много от тях оказват силно влияние върху по-късните прояви на сцената на алтърнатив рока.
Класическите примери за пост-пънк формации включват Joy Division, Gang of Four, Echo & the Bunnymen и Wire. Групи като Crass и The Fall също попадат в рамките на пост-пънка, както и редица формации, образувани от бивши членове на традиционни пънк групи като например Magazine – от членове Buzzcocks и Public Image Ltd. - от членове на Sex Pistols. Освен това някои групи се явяват предшественици на пост-пънка във времето, но са фактически негови представители. Такива са Television, чийто албум Marquee Moon излиза през 1977 г. (когато пънк жанрът тепърва се сформира), но се счита за определено пост-пънк като стил. (Въпросът е все пак спорен, тъй като някои считат, че банди като Television, Talking Heads, и Voi Vods са чист пънк, доколкото на времето пънкът предполага точно сурова оригиналност и разнообразие на звученето и стила.) Други групи като The Clash си остават предимно пънк по своята същност, но същевременно вдъхновяват и черпят вдъхновение от елементи на пост-пънк течението.
Може да се каже, че прокарваният от шоуто на DJ John Peel по BBC и звукозаписни компании като Rough Trade, Postcard Records, Factory Records, Falling A Records, Fast Product и Mute Records “пост-пънк” включва много разнородни групи и музиканти. Първоначалното пост-пънк течение се развива основно във Великобритания, но се проявява под формата на значителни сцени в цял свят, макар че съответните северноамерикански и неевропейски групи рядко се радват на признание в чужбина (с малки изключения като Pere Ubu, Lydia Lunch, Suicide, ранните Hüsker Dü и Mission of Burma.
Първоначалното пост-пънк течение достига до своя край когато свързаните с него банди се отклоняват от неговата естетика, точно както в миналото пост-пънк групите загърбват пънк рока в името на новото звучене. Много първоначално пост-пънк банди, като например The Cure и Siouxsie & The Banshees постепенно започват да свирят готик рок (явявал се някога един от стиловете в рамките на по-широкото пост-пънк течение) и започват да се асоциират с готик субкултурата (goth). Други пък се развиват в по-комерсиалната посока на ню уейва, докато трети се налагат в американските студентски радио станции и се превръщат в първи примери за алтърнатив рок.
Post-Punk Revival
Пост-пънк ривайвъл е течение в съвременната рок музика, което се явява част от по-широките жанрове на инди/garage рока, пънка и денс музиката. Пост-пънк ривайвълът се основава донякъде на конвенциите на първоначалното пост-пънк звучене от началото на 80-те, но е същевременно “рожба” и реакция срещи по-поп ориентираната пънк музика от 90-те. Течението води началото си и е най-отчетливо в англоговорящите страни като САЩ, Великобритания и Австралия и е особено тясно свързано с нюйоркската музикална сцена.